SPORDIVIGASTUSTE ESMAABI

Vigastusejärgsest esmaabi kiirusest ja kvaliteedist sõltub sportlase edasise paranemise kulg.
R. I. C. E. pritsiipi kasutatakse esmaabis.

R. I. C. E. koosneb järgmistest tegevustest:

R - puhkus (rest - inglise keeles)
Lõpeta tegevus, mis valu põhjustab. See vähendab turset ja aitab vältida korduvvigastuse teket. Puhkeperioodi pikkus sõltub vigastuse ulatusest.
Vigastatud koht vajab puhkust, tuleb ära hoida vigastatud piirkonaa liikumine, mis põhjustab valu.

I - külmkompress (ice)
Jää alandab põletikku. Külma mõjul valu väheneb, ainevahetusprotsessid aeglustuvad, veresooned ahenevad ja turse väheneb. Võib kasutada külmakotti või külmaaerosooli.
Külma toimel väheneb lihaskiu ärritatavus, kaob lihaste spasm ja seeläbi ka valu. Külmakompress tuleb panna kerrge surve alla ja mitte otse nahale, vaid sideme või õhukese riide peale. Tuleb jälgida naha reaktsiooni külmale, kui nahk muutub liigselt kahvatuks on naha ärritus liiga suur. Sellisel juhul tuleb kompress eemaldada. Vigastus ei parane kiiremini, vaid on oht koekahjustuse tekkeks. Ära pane külmkompressi otse soojale lihasele, lase lihasel maha jahtuda ning tee seda siis.

C - kompressioon (surve) ( compression)
Oluline on vigastatud piirkond kinni siduda, et vähendada või ennetada turset. Kasutada elastiksidet või elastset ortoosi.

E - ülestõstmine (elevation)
Vigastatud jäse tuleb tõsta kõrgemale. Kui jalale on väga valus toetuda, tuleks minna traumapunkti.
Jäse tõstetakse ülespoole, et stimuleerida südame tegevust ja lümfiringet peamiste lümfisõlmede suunas, mis asuvad jäsemetes, kaenlaaukudes ja kubemepiirkonnas. Kui jäse on tõstetud, väheneb turse ja lümfisõlmedes hävitatakse osa vigastuse tagajärjel tekkinud laguprodukte.

R. I. C. E. printsiipi tuleks rakendada 48 tunni jooksul pärast vigastuse saamist. Kiire tegutsemine on tähtis selleks, et kahjustada saaks vähem kudesid. Mida kiiremini printsiipi rakendatakse, seda kiiremini suudab sportlane naasta spordi juurde.
Külmaravi tuleb teha 10-20 minutit iga 2 - 3 tunni järel 48 tunni jooksul.
Soojaprotseduure võib kasutada siis, kui vigastatud piirkonnas on turse täielikult kadunud, seega 48 tunni jooksul pärast traumat ja ka hiljem, kui on näha veel turset, siis soojaprotseduure mitte teha. Soojendamine kutsub esile suurenenud verevoolu vigastatud piirkonda ning turse suureneb veelgi.

Külmakompress on vastunäidustatud:
  •  sportlase allergilisus külmale
  •  vigastatud piirkonna puutetundlikkus
  •  lahtise nahahaava puhul
  • külmkompressi hoidmine nahal enam kui 20 minutit



Voog. Tee ise koduleht!